Dr. Anke Hennig

Gastprofessorin

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Anke Hennig hat die internationale Arbeitsgruppe Retroformalismus initiiert und ist an der Konzeption der Forschungsplattform Spekulative Poetik beteiligt. Ihre Forschungsschwerpunkte liegen in der Theorie des russischen Formalismus, Politik der Avantgarden und gegenwärtiger Poetik. Ihre jüngsten Publikationen behandeln das Verhältnis von Literatur und Film, Genealogie des Romans und gegenwärtige visuelle Kultur unter dem Gesichtspunkt einer spekulativen Poetik.

Sie ist Autorin von Sowjetische Kinodramaturgie (Berlin, 2010) und, gemeinsam mit Armen Avanessian von Present Tense. A Poetics (New York/London 2015; in russisch Moskau 2014; in deutsch Zuerich 2012) und Metanoia. Spekulative Ontologie der Sprache (Berlin, 2014).

Gegenwärtig lehrt sie auch am Saint Martins College, University of the Arts, London.

Monographs

Metanoia. Spekulative Ontologie der Sprache. [Metanoia. Speculative Ontology of Language], co-authored with Armen Avanessian, Berlin, Merve 2014 (review at http://www.prozukunft.org/v1/2015/01/bedeutungen-verschieben/)

*Forthcoming* Metanoia. Speculative Ontology of Language, New York, London, Bloomsbury 2017

PräsensPoetik eines Tempus co-authored with Armen Avanessian. Zürich: Diaphanes, 2012 http://www.spekulative-poetik.de/buch-reihe/english/katalog.html

Ibid. Poetika Nastoiashego - Russian translation of Präsens. Poetik eines Tempus; co-authored with Armen Avanessian. Moscow: RGGU Press, 2014

Ibid. Present Tense. A Poetics - English translation of Präsens. Poetik eines Tempus; co-authored with Armen Avanessian. New York, London, Bloomsbury

Sowjetische Kinodramaturgie. Konfliktlinien zwischen Literatur und Film in der Sowjetunion der 1930er Jahre [Soviet Cinematic Dramaturgy. Lines of Conflict Between Soviet Literature and Cinema in the 1930s]. Berlin: Vorwerk 8, 2010

 

As Editor

Poesie und Begriff (Poetry and Concept) co-edited with Armen Avanessian and Steffen Popp. Zürich: Diaphanes, 2015

Guillaume, Gustave. Zeit und Verb (Temps et Verb) with Armen Avanessian, translated by Esther van der Osten. Zürich: Diaphanes, 2014

Podoroga, Valerii. Plan und Zeit (Plan and Time) chapter from Mimesis Vol. I, with Armen Avanessian. Zürich: Diaphanes, 2014

Der Präsensroman [The Present-Tense Novel], co-edited with Armen Avanessian; in series Narratologia, vol. 36. Berlin and New York: de Gruyter, 2013

Jetzt und Dann. Zeiterfahrung in Film, Literatur und Philosophie [Now and Then. Experience of Time in Film, Literature and Philosophy], co-edited with Gertrud Koch, christiane Voss, Georg Witte. Munich: Fink, 2010

Der dementierte Gegenstand. Artefaktskepsis der russischen Avantgarden zwischen Abstraktion und Dinglichkeit [The Disclaimed Artefact. Scepticism of Artefacts in the Russian Avant-Garde Between Abstraction and Materiality], co-edited with Georg Witte; in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 71. Vienna and Munich: Kubon & Sagner, 2008

Bewegte Erfahrungen – Zwischen Emotionalität und Ästhetik [Moving Experiences – Between Emotions and Aesthetics], co-edited with Brigitte Obermayr, Antje Wessels, Marie-Christin Wilm. Berlin: Diaphanes, 2008

Faktur und Fraktur. Gestörte ästhetische Präsenz in Avantgarde und Spätavantgarde [Factura and Fracture. Disturbed Aesthetic Present in the Avant-Garde and Late Avant-Garde], co-edited with Brigitte Obermayr, Georg Witte; in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 63. Vienna: Kubon & Sagner, 2006

 

Anthologies

Über die Dinge: Texte der russischen Avantgarde [About Things: Texts of the Russian Avant-Garde]. Hamburg: Fundus, 2010

Veniamin Vishnevskii, Bibliographie filmographischer Arbeiten im vorrevolutionären Russland und in der UdSSR 1907-1949 [Veniamin Vishnevskii’s Bibliography of Filmographic Works in Pre-Revolutionary Russia and the USSR 1907-1949], co-edited with Aleksandr Deriabin. Berlin: 2006 http://visnevskij.zwoelf.net

 

Articles

Retroformalist devices of Speculative Poetics (in Russian)The Russian Intellectual Revolution 1900-1930. Moscow: New Literary Observer, 2016

Crisis and Critique, in Anguish Language. ed. by John Cunningham, Anthony Iles, Mira Mattar and  Marina Vishmidt. Berlin: Archive Books, 2015

Rastvorenie iskusstva v materiale. Postformalistskaia teoria iskusstv Ieremia Ioffe. Proceedings of the Second International Brik Readings. Moscow: State University of Printing Arts, 2015

Das Ding ist ein Wort. Positionen der GAChN im Kontext des avantgardistischen Reismus [The Thing is a Word. Positions of the GAChN in the Context of Avant-Garde Reism], in Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft, Sonderheft 12 (Kunst als Sprache – Sprachen der Kunst. Russische Ästhetik und Kunsttheorie der 1920er Jahre in der europäischen Diskussion, ed. by Nikolaj Plotnikov). Hamburg: Felix Meiner, 2014

Cinematicity of Speech and Visibility of Literature: The Poetics of Soviet Film Scripts of the Early Sound Film Era, in Cinematicity in Media History, ed. by Jeffrey Geiger and Karin Littau. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013

Überlegungen zur “künstlerischen Zeit” an der GAChN (Considerations on “Artistic Time” at the GAChN) in Form und Wirkung. Phänomenologische und empirische Kunstwissenschaft in Russland der 1920er Jahre, ed. by Aage A. Hansen-Löve, Brigitte Obermayr, and Georg Witte. Munich: Fink, 2013, pp. 281-306

Experimental Poetics and Metanoetic Language (Zaum’)An Exemplary Sentence, in Anfang gut. Alles gut. Actualizations of the Futurist Opera Victory over the Sun (1913). Bregenz: Kunsthaus Arena, 2013, pp. 252-256 (German version ibid., pp. 248-251)

Das Rätsel der Gleichzeitigkeit (The Enigma of Synchronicity) in Synchronisierung der Künste, ed. by Robin Curtis, Gertrud Koch and Mark Siegel. Munich: Fink Verlag, 2013, pp. 23-40

Dinge teilen [Dividing Things], in Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung 1. 2012, pp. 185-201

Chelovek s kinoapparatom [The Man with the Movie-Camera], in Noev kovcheg russkogo kino. Ot ‘Sten’ki Razina’ do ‘Stiliag’, ed. by Ekaterina Vassilieva and Nikita Braguinski. Vinnytsia, Ukraine: Globus-Press, 2012, pp. 77-82

Ten Theses on “Speculative Poetics”, co-authored with Armen Avanessian. http://www.spekulative-poetik.de

“Kak my rabotaem nad kinostsenariem” Vzgliady O. Brika v kontekste kinodramaturgii 1930-ych gg [“How we work on the scenario” O. Brik’s Point of View in the Context of the Cinematic Dramaturgy of the 1930s], in Pervye Brikovskie chteniia. Moscow: MGUP, 2011, pp. 402-407

Das Zeitbild im Osteuropäischen Film nach 1945 [The Time-Image in East European Cinema since 1945], in Zeitschrift für Medienwissenschaft, November 2011. Review of the volume ed. by Natascha Drubek-Meyer, Jurij Murašov. Vienna, Cologne, Weimar: Böhlau, 2010,  http://www.zfmedienwissenschaft.de/online/buchbesprechung/das-zeit-bild-im-osteuropaeischen-film-nach-1945

Vorwort [Preface] in Über die Dinge: Texte der russischen Avantgarde. About Things. Texts of the Russian Avant-Garde. Hamburg: 2010, pp. 13-32

Einleitung. Chronotopoi des Zeitempfindens [Introduction. Chronotopes of Temporal Perception], in Jetzt und Dann. Zeiterfahrung in Film, Literatur und Philosophie, ed. by Anke Hennig, Gertrud Koch, Christiane Voss, and Georg Witte. Munich: Fink, 2010, pp. 7-13

Predmet (issledovaniia) i forma literatury [The Object (of Investigation) and the Form of Literature], in Logos: Filosofskii zhurnal. Moscow: 2010, pp. 162-175

Katharsis der Moderne: Georg Lukács’ Ästhetik [The Catharsis of the Modern: The Aesthetics of Georg Lukács], in Die Grenzen der Katharsis in den modernen Künsten, ed. by Dirck Linck, Martin Vöhler. Berlin, New York: de Gruyter, 2009, pp. 139-173

Politik der Geschichte – im russischen Formalismus [The Politics of History in Russian Formalism], in Form, ed. by Armen Avanessian, Franck Hofmann, Susanne Leeb, and Hans Stauffacher. Berlin, Zürich: Diaphanes, 2009, pp. 239-258

Geschichte des Heute [The History of Today], in Geschichte. History. Texte zur Kunst 76. Berlin: 2009, pp. 156-161

Die Gegenwart in der Chronik Dziga Vertovs [The Present in the Chronicles of Dziga Vertov], in Maske und Kothurn vol. 3. Vienna: 2009, pp. 197-209

Die Vergegenwärtigung der Dinge [The Presentification of Things], in Arbeitspapiere des Osteuropainstitutes vol. 2. 2009, http://www.oei.fu-berlin.de/kultur/k_download/AP_Hennig_Vergegenwaertigung_der_Dinge.pdf

Die Selbstvergessenheit der Dinge in der russischen Avantgarde [The Self-Forgetfulness of Things in the Russian Avant-Garde], in Bewegte Erfahrungen – Zwischen Emotionalität und Ästhetik, ed. by Anke Hennig, Brigitte Obermayr, Antje Wessels, and Marie-Christin Wilm. Berlin, Zürich: Diaphanes, 2008, pp. 125-142

Einleitung [Introduction] co-authored with Brigitte Obermayr, Antje Wessels, and Marie-Christin Wilm, in Bewegte Erfahrungen – Zwischen Emotionalität und Ästhetik, ed. by Anke Hennig, Brigitte Obermayr, Antje Wessels, and Marie-Christin Wilm. Berlin: Diaphanes, 2008, pp. 7-14

Das projektionistische Ding [This Projector Thing], in Der dementierte Gegenstand. Artefaktskepsis der russischen Avantgarde zwischen Abstraktion und Dinglichkeit, ed. by Anke Hennig, Georg Witte; in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 71. Vienna, Munich: Kubon & Sagner, 2008, pp. 349-391

ibid [French translation in Ligeia XXII (2009), Jan. - Jun. (vols. 89/90/91/92), pp. 152-169

Vorwort Gemeinsam mit Georg Witte [Preface. Co-authored with Georg Witte], in Der dementierte Gegenstand. Artefaktskepsis der russischen Avantgarden zwischen Abstraktion und Dinglichkeit, ed. by Anke Hennig, Georg Witte; in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 71. Vienna, Munich: 2008, pp. 11-22

Teper’ i potom. Opyt vremeni v kino, literature i filosofii [review of: Now and Then. Experience of Time in Film, Literature and Philosophy], in Sinii Divan, XIII. Moscow: 2008, pp. 207-214

Ästhetische Erfahrung und ihre Transformation in der modernen Konzeptualisierung des Ungegenständlichen als des Intramedialen und des Intermedialen [Aesthetic Experience and its Transformation in the Modern Conception of the Immaterial as the Intramedial and the Intermedial], in Bildtext – Textbild. Probleme der Rede über Text-Bild-Hybride, ed. by Steffi Rentsch and Dirck Linck. Freiburg: Rombach Verlag, 2007, pp. 195-213

Obobshchenie kinodramaturgii. Ot kinodramaturgii do dramaturgii iskusstv [Generalization of Cinematic Dramaturgy], in Sovetskaia vlast’ i media, ed. by Sabine Hänsgen and Hans Günther. St. Petersburg: Akademicheskii proekt, 2006, pp. 430-449, http://bieson.ub.uni-bielefeld.de/volltexte/2007/1122/html/index.html

Die Progeria des Films [The Progeria of Film], in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 58. Vienna: 2006, pp. 79-115

Archeographie des Verschwundenen. Kommentar zu Veniamin Vishnevskiis Bibliographie filmographischer Arbeiten im vorrevolutionären Russland und in der UdSSR 1907-1949 [Archeography of the Vanished. Commentary on Veniamin Vishnevskii’s Bibliography of Cinematic Works in Pre-Revolutionary Russia and the USSR 1907-1949], in Veniamin Vishnevskii, Bibliographie filmographischer Arbeiten 1907-1949, co-edited with Aleksandr Derjabin. Berlin: 2006, http://visnevskij.zwoelf.net

Das Wunderbild: Zu Oleg Aronsons Vision von Kino, Subjektivität und Sprache [The Miraculous Image: On Oleg Aronson’s Vision of Cinema, Subjectivity and Language], in Faktur und FrakturGestörte ästhetische Präsenz in Avantgarde und Spätavantgarde, ed. by Anke Hennig, Brigitte Obermayr, Georg Witte; in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 63. Vienna, Munich: 2006, pp. 385-391

faktur und fraktur. Transformatoren ästhetischer Erfahrung im Film [Factura and Fracture. Transformers of Aesthetic Experience in Cinema], in Gegenstände, Konzepte, Geschichtlichkeit, ed. by CRC 626, Ästhetische Erfahrung. Berlin: 2006, http://edocs.fu-berlin.de/docs/servlets/MCRFileNodeServlet/FUDOCS_derivate_000000002213/hennig.pdf;jsessionid=8E0BF3A51F375D0ABB1A5DF24B613C96?hosts=

Co-authored with Oliver Jehle: Vivisektion und Filmfraktur: Der Schnitt als Figur der Transformation ästhetischer Erfahrung [Vivisection and Film Fractures: Cutting as a Figure in the Transformation of Aesthetic Perception], in Gegenstände, Konzepte, Geschichtlichkeit, ed. by CRC 626, Ästhetische Erfahrung. Berlin: 2006, http://www.sfb626.de/veroeffentlichungen/online/aesth_erfahrung/einleitung_a/einleitung_vivisektion/index.html

Glossar [Einträge: Automatisierung, Bremsung, Entfaltung, Faktur, Form, Kanonisierung, Kinofizierung, Konstruktion, Material, Stück, Verfremdung, Verschiebung] [Glossary {Entries: automatisation, braking, unfolding, factura, form, canonisation, cinematisation, construction, material, piece, estrangement, shift}], in Poetika Kino. Theorie und Praxis des Films im russischen Formalismus, ed. by Wolfgang Beilenhoff. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2005, pp. 409-423

Das kontinuierliche Dauern der Veränderung. Ieremiia Ioffes synthetisches Kunstkonzept [The Continual Duration of Change. Ieremiia Ioffe’s Synthetic Concept of Art], in Kinetographien, ed. by Inke Arns, Mirjam Goller, Susanne Strätling, and Georg Witte. Bielefeld: Aisthesis Verlag, 2004, pp. 115-137

„Und es öffnete sich ein drittes, zusätzliches Ohr“ : zum Pathos des Medienwechsels in der sowjetischen Kinodramaturgie der 30-er Jahre ['And a Third Ear Opened': On the Pathos of the Change in Media in the Soviet Cinematic Dramaturgy of the 1930s], in Zwischen Anachronismus und Fortschritt. Modernisierungsprozesse und ihre Interferenzen in der russischen und sowjetischen Kultur des 20. Jahrhunderts, ed. by Petra Becker, Katrin Mundt, and Dagmar Steinweg. Bochum: Projektverlag, 2001, pp. 165-178

ibid. I otkrylos’ tret“e dobavochnoe ucho : K pafosu medial’nogo perevorota v kinodramaturgii 30-ych godov. [Russian translation of 'And a Third Ear Opened': On the Pathos of the Change in Media in the Soviet Cinematic Dramaturgy of the 1930s], in Kul’tura i vlast’ v usloviiach kommunikatsionnoi revoliucii XX. veka. Forum nemetskikh i rossiiskikh kulturologov, ed. by K. Aimermacher, G. Bordiugov, I. Grabovskii. Moscow: Airo, 2002

Kalauer, Rätsel, Leitmotiv. Die Entfaltungspoetik V. Shklovskys [Puns, Riddles, Leitmotifs. V. Shklovsky’s Poetics of Unfolding], in Schriften. Dinge. Phantasmen, ed. by Susanne Strätling and Mirjam Goller; in Wiener Slawistischer Almanach, vol. 56. Munich: 2002, pp. 261-282

 

Translations

Malevich, Kazimir: Der Kubismus – Zerstörer der Idee des Dings, in Über die Dinge: Texte der russischen Avantgarde, ed. by Anke Hennig. Hamburg: Fundus, 2010, pp. 35-41

Matsa, Ivan: Kommentar zum Wiederabdruck der Deklaration der Zeitschrift Veshch’ – Objet – Gegenstand, ibid., pp. 65-67

Nikritin, Solomon: Suprematismus, Konstruktivismus, Projektionismus, ibid., pp. 69-77

Arvatov, Boris: Kunst und Produktion [from chap. II „Stankovisty“], ibid., pp. 85-87

Brik, Osip: Vom Gemälde zum Overall, ibid., pp. 106-114

Rodchenko, Aleksandr: Programm zum Kurs Konstruktion. Metfak der VChUTEMAS. Prof. A.M. Rodchenko, ibid., pp. 115-118

Rodchenko, Aleksandr: Materielle Dinggestaltung, ibid., pp. 119-124

Arvatov, Boris: Verdinglichte Utopie, ibid., pp. 135-141

Pel’she, Robert: Über einige Fehler der LEF’ler, ibid., pp. 190-201

Arvatov, Boris: Alltag und Kultur des Dings, ibid., pp. 307-327

Zavedeev, A.: Ding und Idee, ibid., pp. 356-361

Nikritin, Solomon: Allgemeines über die Dinge, ibid., pp. 362-368

Kuleshov, Lev: Das Dingsda, ibid., pp. 500-501

Shklovsky, Viktor: Fünf Feuilletons über Eisenstein, ibid., pp. 517- 523

Punin, Nikolai: Das Ding [excerpt from Tatlin protiv Kubizma], ibid., pp. 527-533

Punin, Nikolai: Neueste Strömungen in der russischen Kunst, II: Gegenstand und Kultur, ibid., pp. 548-563

Gabrichevskii, Aleksandr: Die Sprache der Dinge, ibid., pp. 567-581

Engel’gardt, Boris: Die formale Methode in der Literaturwissenschaft [excerpts], ibid., pp. 582-620

Nedovich, Dmitrii: Gegenstand, ibid., pp. 624-626

Shpet, Gustav: Ästhetische Fragmente [excerpts], ibid., pp. 629-645

Shpet, Gustav: Das Wort als sozial-kulturelles Ding [excerpt from Vnutrenniaia forma slova: Etiudy i variacii na temy Gumbol’ta], ibid., pp. 646-648

Shklovsky, Viktor: Das Sujet in der Filmkunst, in Poetika Kino: Theorie und Praxis des Films im russischen Formalismus, ed. by Wolfgang Beilenhoff. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2005, pp. 221-230

Shklovsky, Viktor: Die Filmfabrik, ibid., pp. 247-262

with Claudia Zecher: Shklovsky, Viktor: Der Schatten eines kleinen Elefanten, ibid., pp. 263-265

Shklovsky, Viktor: Wohin schreitet Dziga Vertov?, ibid., pp. 285-288

Shklovsky, Viktor: Ein dokumentarischer Tolstoj, ibid., pp. 289-292

with Eva Binder: Shklovsky, Viktor: Über die Filmsprache, ibid., pp. 203-207

Shklovsky, Viktor: Die grundlegenden Gesetze der Film-Einstellung, ibid., pp. 208-220

Shklovsky, Viktor: Die Semantik des Films, ibid., pp. 231-234

Shklovsky, Viktor: Zum Problem der Erforschung des Zuschauers, ibid., pp. 266-269

Shklovsky, Viktor: Ausgangspunkt der Kinematographie ist der Mensch, ibid., pp. 270-273

Shklovsky, Viktor: Die Temperatur des Kinos, ibid., pp. 274-277

Eichenbaum, Boris: Schauspieler und Natur im sowjetischen Film. Diskussion, ibid., pp. 245-246

Mikhail Ryklin: Metrodiskurs, in Die Musen der MachtMedien in der sowjetischen Kultur der 20er und 30er Jahre, ed. by Georg Witte and Jury Murashov. Munich: Fink, 2003, pp. 211-234

ibid. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2003

Svetlana Boym: Graphomanie. Literarische Praxis und Strategie ihrer Sabotage, ibid., pp. 39-58

Mikhail Iampol’ski: Der feuerfeste Körper. Skizze einer politischen Theologie, ibid., pp. 285-308

Mikhail Iampolski: Fallen, in Plurale 1. 2002, pp. 185-206

 

Conference Papers

Invited Papers (Selection)

13 March 2016 Laustrom 50#: Anna Bromley interview with Anke Hennig (60 mins radio broadcast: reboot.fm/HKW Berlin.)

11 March 2016 S as in Speculation. Talk at the Gallery Sprechsaal, Berlin

7 Dec 2016 Altermodern Novels? Marcel Beyer’s Narrative Devices (in German). Talk at a conference dedicated to the Oevre of Marcel Beyer, University Wuppertal

3 Dec 2015 Contemporary Poetics (in German). Talk at Free University, Berlin

30 Nov 2015 Literary Fiction. Talk at the Conference Reality through Fiction, Academy of Fine Art, Athens

28 June 2015 Locating the Human in Technologically Charged Times. Paper at the Annual Screen Conference, University Glasgow

12 June 2015 Estrangement 2015. Talk at the Summer Institute of Art, Saas Fee

11 June 2015 Metanoetic Fiction, Paper at the workshop Fictionality, Narrativity, Literarisness: Speculative Approximations, University Basel

10 June 2015 The (non-)factual Present Tense (in German). Paper at the Research College University Freiburg

16 April 2015 Literary Communication. Is there anythin as literary information? Talk at the ETH Zurich

24 Jan 2015 Poetonomy of Speculation (in German) at the Workshop Speculation and Seduction, Heinrich Heine University Duesseldprf

30 Nov 2014 Retroformalist devices in Speculative Poetics (in Russian). Talk at the Conference The Russian Intellectual Revolution 1900-1930, State Acamdemy of Sciences, Moscow

25 Oct. Kalatozov’s Animal Eye. Joint talk with Rachel Moore of Goldsmiths at the Postgraduate training day Animal Locomotion, UCL, London

29 May 2014 Philosophy and LiteratureFrom the Point of View of Speculative Poetics (Poetonomy). Talk (in Russian) at the Department for Philosophy, Moscow State University

24 May 2014 Solomon Nikritin Projects a Thing. On the Notions of Matter, Object and Concept in the Russian Avant-Garde. Talk (in German) at the AUS-STELLEN conference, Universität der Künste Berlin

15 May 2014 Poetonomy and the Methodology of the Error. Lecture in the series “Scales of Relation” at the Department for Visual Culture, Goldsmiths, London

28 Apr. 2014 Identity and Post-National Communities. Poetics of Contemporaneity in the Altermodern Novel. Lecture (in Russian) in the lecture series at the European Café, Minsk

27 Mar. 2014 Why Analysis has to be Speculative. The Contingency of the Real in Speculative Philosophy and Lacanian Psychoanalysis. Talk and seminar at the Unbehagen Psychoanalytical Society, NYC

4 Dec. 2013 Metanoia. Lecture (in Russian) at Russian State University for Humanities, Moscow

25 Nov. 2013 Shooting Contemporaneity, Editing History. Esfir Shub’s Poetics of the Chronicle. Global Studies Center, University of Pittsburgh

17–18 Nov. 2013 Save the Date, introduction, chair, discussant, and co-organizer of the workshop with Yanni Kotsonis at the Jordan Center for the Advanced Study of Russia in co-operation with the Department for Slavic Studies, NYU

17 Oct. 2013 From Commodity to Comradeship. Gender in the Russian Avant-Garde. Lecture at the Department for Slavic Studies, University of Durham

16 Oct. 2013 Metanoia. Lecture at the “Literature, Film, and Theatre Studies“ open seminar series, Department of Literature, Film, and Theatre Studies, University of Essex

1 Oct. 2013 Crisis of Critique. At the workshop “Anguish Language” organized by Anthony Iles, Universität der Künste Berlin

1617 Sep. 2013 The Present as a Documentary Tense. As part of the international conference “Time and Temporality”, University of Leuven

2529 Aug. 2013 Retro-Formalism – On Contemporary Modes of Theoretical Innovation. Paper (in Russian) at the international conference to celebrate the 100th anniversary of Russian Formalism, organized by the RGGU and Higher School of Economics, Moscow

28 Jun. 2013 Poetonomy of Speculation. At a workshop organized by Anthony Iles, Universität der Künste Berlin

3 May 2013 Corrupting Sovereignty. Autonomy and Poetonomy of Aesthetics in Russian Cinema. Sovereignty: Stages and Frontiers, interdisciplinary conference at the New York University organized by Zvi Ben-Dor Benite, Stefanos Geroulanos, and Nicole Jerr

4 Apr. 2013 Spekuliativnaia poetika. Paper (in Russian) at the Center for Contemporary Philosophy and Social Sciences, Faculty for Philosophy, Lomonosov Moscow State University

28 Mar. 2013 Pochemu poetika. Kriticheskaia ontologia poetiki. Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Moscow

15 Mar. 2012 with Armen Avanessian. The Alter-Modern Novel: The Presentness of History and the Contemporaneity of the Past. International conference, Leipzig University, in co-operation with the Leipzig book fair,

2 Dec. 2011 Metaphors of Violence. Revisiting Vsevolod Pudovkin’s ’Mechanics of the Brain’. Paper in the Anthropological Imagination series at the department for Media and Communication, Goldsmiths, London

1720 Nov. 2011 The Present as a Documentary Tense in Factography. Annual ASEEES conference in Washington, 2011

13 Oct. 2011 Present (tense) Memory. Part of the project Memory at War at the University of Cambridge, http://www.memoryatwar.org

10 Oct. 2011 ‘History of Today’: Esfir Shub’s ‘Segodnia’ (1929-1930). In the Russian Cinema Research Group at the School for Slavonic and East European Studies, UCL, London, http://www.ssees.ucl.ac.uk/rcrgsems.htm

7 Oct. 2011 „Ist heute die Zukunft von Gestern. Zeitverschiebungen in der metanoetischen Sprache (Zaum’) des russischen Futurismus“ [“Is Today Yesterday’s Future? Time Displacements in the Metanoetic Language (Zaum') of Russian Futurism”]. Part of the workshop „Anfang gut, alles gut“ at the Kunsthaus Bregenz

24 Jun. 2011 Pudovkin and the Asynchrony of Sound. European Network of Cinema and Media Studies Conference 2011, London

28 Apr. 2010 Unvorhersehbare Dinge [Unpredictable Things]. Annual convention of IKKM Weimar. Recording at http://vimeo.com/14264301 or http://ikkm-weimar.de/forschung/offene_objekte/ooabstracts/prm/249/ses_id__024c935245e1eee474dcaffa9c39038d/cs__11/index.html#Hennig

11 Jan. 2008 Das Intervall im Archiv (The Interval in the Archives) International Conference on Digital Formalism, The Vienna Vertov Collection, Vienna

26 Oct. 2007 Die Vergegenwärtigung der Dinge (The Presentification of Things) International conference “Dinge im zeitlichen und kulturellen Transfer”, Institute of Art History, Florence

Feb. 2002 Aporien der Zeitlichkeit bei Aleksandr Dovženko [Aporia of Temporality in Aleksandr Dovženko]. Three Days of Slavic Cinema “The Time-Image in East European Cinema Since 1945”, Universität Konstanz

Jun. 2001 Die sowjetische Kinodramaturgie als Sprachtherapie [Soviet Cinematic Dramaturgy as Speech Therapy]. Ludwig-Maximilian-Universität München