Daniela Kuka

Wissenschaftliche Mitarbeiterin verbale Kommunikation

kuka

Since 2009, Daniela has been a researcher and lecturer at the Berlin University of the Arts. With a transdisciplinary background, her research interests, lectures and project courses include narrative strategies, persuasive techniques and digital technologies, as well as the methodological correlations between futures research and gaming. In her dissertation she develops “Preenaction“ – an experimental research & design method that unites system theory, ethnographic research, and game design.

In 2015, Daniela launched “Goolin Pre:experience Studio“ (www.goolin.studio). Goolin creates so called “gools“ – games that serve as cognitive tools in innovation and transformation processes and can be applied to a diverse range of fields, including market research, future management, further education, and exhibition design.

Goolin emerged from “Preenaction“ (preenaction.net, pre-lab.net), an experimental game design approach that has been developed in collaboration with Klaus Gasteier since 2012. The first game of that kind is “SQS – Social Quantified Self“ (social-qs.net), a parlor game to envision possible futures of the Social Semantic Web. Prototypes of SQS has been created in supervised courses with GWK master students, and presented on conferences and exhibitions.

Until 2009, Daniela worked as a Senior Researcher in Interactive Dramaturgy at Ars Electronica Futurelab in Linz (A). Projects included Nonlinear Storytelling, Interaction Design, and Real-time Virtual Reality Edutainment, commissioned by Ars Electronica Museum of the Future, SAP, Vodafone R&D, Telekom, Natural History Museum, and others. In Linz, she also was a co-curator of “Pixelspaces”, an annual symposium and exhibition of Ars Electronica Futurelab on New Media Technologies.

Daniela studied “Cultural Engineering” in Magdeburg (GER) and “Media Culture and Art Theory” in Linz (A).

voraussichtlich 2017

Kuka, D.: Incomplete Games. In: Konferenzband zur „Clash of Realities Conference on the Art, Technology and Theory of Digital Games“, Köln, 14. bis 16. November 2016, Cologne Game Lab, transcript

Kuka, D., Gasteier, K.; Blümelhuber, C.: Spielend Zukunft erforschen und gestalten. Springer essentials

2015

Düllo, T.; Haensch, K.; Kuka, D. (Hg.): texturen Nr. 2 – Spielen. UdK Verlag; darin: diess.: Crossmapping, S. 283-305, sowie Kuka, D.: Preenaction – Vom Spiel mit der Zukunft, S. 333-353, siehe auch: http://texturentexte.de

Kuka, D.: Spiel. Enzyklopädiebeitrag zum Spielbegriff bei Vilém Flusser. In: Baitello, Norval; Weibel, Peter, Zielinski, Siegfried (Hg.): FLUSSERIANA. An operational index

2014

Kuka, D.: Spielweisen des Maßnehmens und Maßgebens. Kommentar zu NEBULOSA 04/2014, In: Holling, Eva; Naumann, Matthias; Schlöffel, Frank (Hg): Subjekte der Geschichte. NEBULOSA – Zeitschrift für Sichtbarkeit und Sozialität, Ausgabe 05/2014, Berlin: Neofelis

2013

Kuka, D.: Das Spiel als Methode – mögliche Zukünfte des urbanen Raums. In: Urbanity. The Discreet Symptoms of Privatization and the Loss of Urbanity, eds. content.associates, Wien 2013, online verfügbar.

Kuka, D.: Die unheimliche Intimität des anderen. In: texturen 01: Wohnen. Berlin: UdK Verlag

Kuka, D., Gasteier, K.: Abweichung vom Selbst. Entwurf eines Gesellschaftsspiels zur Identitätskonstruktion in sozialen Netzwerken. In: Schulze, Holger; Kleiner, Marcus (Hg.): Sabotage! Bielefeld: transcript

2012

Kuka, D., Oswald, D.: Visual Rhetoric of Self-Optimization Systems. In: Proceedings of 10th Congress of the International Association of Visual Semiotics AISV-IAVS 2012, Buenos Aires, online verfügbar

Kuka, D.: Nur ein paar Spielkarten. Interview für #rahmenwechsel: Digitale Bürger_innen und die gläserne Gesellschaft, online verfügbar

2011

Kuka, D.: metaFACTION and the Rhetoric of Error – An Approach to Adaptive Persuasive Conflict Generation. In: ISEA Conference Proceedings, ISEA 2011 The 17th International Symposium on Electronic Art, 14. – 21. September 2011, Istanbul, in progress / available online

2010

Kuka, D.: Regime der Unordnung. Spuren einer Viralen Anthropologie. In: Ästhetik&Kommunikation (Hg.): Virus, Heft 149/150, Jg. 41, Sommer/Herbst 2010, S. 68-73

2009

Kuka, D., Elias, O., Martins, R., Lindinger, C., Pramböck, A., Jalsovec, A., Maresch, P.: DEEP SPACE: High Resolution VR Platform for Multi-User Interactive Narratives, ICIDS – Interactive Storytelling 2009, 2nd International Conference on Interactive Digital Storytelling, Lecture Notes in Computer Science, Volume 5915/2009, Springer, S. 185-196

Kuka, D., Hörtner, H.: Do-it-Together! In: Stocker, G., Schöpf, C. (Hg.): Ars Electronica 2009. Human Nature. H. Cantz, Ostfildern 2009, dt./engl. S. 304-307

Kuka, D., Maresch, P.: Musikvisualisierungen im Ars Electronica Futurelab: Daniels, D., Naumann, S. (Hg.): See this Sound – Audiovisualogie, Online-Plattform und Printausgabe, in Bearbeitung (Stand: Oktober 2009)

2008

Kuka, D.: Pixel-Spaces. In: Stocker, G., Schöpf, C. (Hg.): Ars Electronica 2008. A New Cultural Economy. H. Cantz, Ostfildern 2008, dt./engl. S. 138-45

Kuka, D.: Unter dem Urban Microscope. Linz verändert. In: Stocker, G., Schöpf, C. (Hg.): Ars Electronica 2008. A New Cultural Economy. H. Cantz, Ostfildern 2008, dt./engl. S. 103-07

2007

Kuka, D.; Hörtner, H.: Code of Creativity. In: Stocker, G., Schöpf, C. (Hg.): Ars Electronica 2007. Goodbye Privacy. H. Cantz, Ostfildern 2007, dt./engl. S. 310-29

Kuka, D.: Onfield. In: Stocker, G., Schöpf, C. (Hg.): Ars Electronica 2007. Goodbye Privacy. H. Cantz, Ostfildern 2007, dt./engl. S. 300-308

Kuka, D.; Kolar, G.; Badics, M.; Schneebauer, C.; Kühn, E.; Eibelwimmer, S.; Kujundzic, F.; Naveau, N.; Häckel, C.: Spatial Applications as Social Knowledge Provider. An Approach for Regional Virtual Communities. In: Proceedings of I-MEDIA and I-Sematics 2007, Graz, S. 196-199

Kuka, D.; Lindinger, C.; Hörtner, H.; Berger, F.; Zachhuber, D.: Applying Second Life to a CAVE™-Like System for the Elaboration of Interaction Methods With Programmable Interfaces. International Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques, ACM

SIGGRAPH 2007 Posters, San Diego, California

2006

Lindinger, C., Haring, R., Hörtner, H., Kuka, D., Kato, H.: Multi-User Mixed Reality System ‘Gulliver’s World’: A Case Study on Collaborative Edutainment at the Intersection of Material and Virtual Worlds. Virtual Reality, Volume 10, Issue 2 (September 2006), Springer, London, S. 109-118

Lindinger, C., Haring, R., Hörtner, H., Kuka, D., Kato, H.: Mixed Reality Installation ‘Gulliver’s World’: Interactive Content Creation in Nonlinear Exhibition Design. TIDSE 2006, S. 312-323

2015/16

  • Konferenz „Clash of Realities Conference on the Art, Technology and Theory of Digital Games“, Köln, 14. bis 16. November, Cologne Game Lab, Konferenzbeitrag „Mind the Gap – Pre:Experiences as an Aesthetic Dilemma“
  • Good School & Jung von Matt Academy, Hamburg, Juli 2016, Workshop „Playful User Experiences“ sowie Juni 2016 & 2015, Workshop „Future Customer Journey“
  • Berliner Akademie für weiterbildende Studien e.V., 30. Berliner Sommer-Uni „Mensch entwickle Dich – Kultur, Kunst und Spiel“, 31. August – 6. September 2015, Plenarvortrag und Workshop „Spielen als Methode – Spiele mit Worten” (mit Klaus Gasteier)

2014

  • UdK Berlin, Pecha Kucha Night, 25. November 2014, Vortrag „Spiel mit der Zukunft“
  • Biennale 2014, Salon Suisse „The Next 100 Years“, Venedig, 20.-23. November 2014, Vortrag und experimentelle Spiel-Session „Urban Preenaction“
  • FU Berlin, Graduiertenkolleg InterArt, 13. November 2014, Workshop „Speculative Games“
  • UdK Berlin, Konferenz „Interface Critique“, 03. November 2014, Konferenzbeitrag „The Operated User“
  • Zukunftskongress „Zukunft NEU denken – eine Vorwärtsbilanz“, Zukunftsinstitut, Frankfurt am Main, 26. Juni 2014, Konferenzbeitrag „Das Spiel mit der Zukunft. Wie Möglichkeiten und Wege sichtbar werden“
  • Konferenz „performaCity“, Basel, 6.-15. Juni 2014, Konferenzbeitrag „Game-based experiments for possible futures“ und Spiel-Sessions „Serial City” und „SQS/CITY”
  • UdK Berlin, Ausstellung „Gesellschaft spielen: Das Spiel als Methode”, produziert von Designtransfer, siehe auch http://www.designtransfer.udk-berlin.de/gesellschaft-spielen/

2013

  • Konferenz „rePLAYCE:theCITY“, Zürich, 7.-9. November 2013, Konferenzbeitrag „Parlor Games as a Method for Participatory Future Research”
  • Salon Publik #3, Wien, 24.-25. Oktober 2013, Vortrag und Spielperformance „Urban Preenaction”, in Kooperation mit Seifenspender
  • Re:Publica 2013, Berlin, 6.-8. Mai 2013, Konferenzbeitrag „Preenaction – Zukünfte sozialer Medien erspielen”
  • Hybrid-Plattform (UdK Berlin, TU Berlin), Ziethen, Februar 2013: Impulsvortrag „Preenaction”

2012

  • Social Media Week, Berlin, 24.-28. September 2012, Workshop „Social Quantified Self“ und Speculative Fiction „Quantified Self – die Dystopie von Herrn Mustermann“
  • AISV-IAVS 2012, 10th Congress of the International Association of Visual Semiotics, Buenos Aires, Argentinien, 4.-8. September 2012, Konferenzbeitrag “Visual Rhetoric of Self-Optimization Systems” (mit David Oswald, PDF http://www.david-oswald.de/downloads/VisualRhetoricOfSelfOptimization-kuka-oswald.pdf)
  • Campus Party Berlin, 21.-26. August 2012, Konferenzbeitrag „Social Quantified Self“
  • Konferenz „Digitale Selbstvermessung – Leben nach Maß“, Hybrid-Plattform & Third-Wave, 10.-11- Mai 2012, Konferenzbeitrag und Workshop „Social Quantified Self“
  • Freie Universität Bozen, 26. März 2012, Lezione Aperta „Machines Designed for Storytelling and Persuasion“

2011

  • ISEA 2011 The 17th International Symposium on Electronic Art, Istanbul, 14.-21. September 2011, Konferenzbeitrag „metaFACTION and the Rhetoric of Error“

2009

  • Ars Electronica Festival, Linz, 3.-8. September 2009, Panel „Deep Space“ im Pixelspaces Symposium „Pixel-Spaces“

2008

  • FH Joanneum, University of Applied Sciences, Graz, Oktober 2008, Gastvortrag „Interaktive Dramaturgie”
  • Donau-Universität Krems, Mai 2008, Gastvortrag „Interaktive Dramaturgie”

Email: dkuka.udk@gmail.com
Telefon: +49. 30. 3185 -2545
Web: http://pre-lab.net // http://preenaction.net // http://goolin.studio
Raum: MIE Raum 1
Sprechzeiten: nach Vereinbarung per Mail